menu

Schoolrijpheidsonderzoek

Formulier van Begeleidingsdienst voor Vrije Scholen

Naam:

Geboortedatum:

Wilsgebied: bewegen Datum Opmerkingen
Springen – symmetrisch in 't grote touw springen
Hinkelen – eerst met voorkeursbeen, daarna andere been
Huppelen – ritmisch minstens vijf keer
Ballen – vangen voor het lichaam: bal in mand mikken
Evenwicht – rustig voor- en achteruit lopen op evenwichtsbalk
Vingerspelletjes – duim op vingertop van één hand
Potloodhantering – duim en wijsvinger tegenover elkaar
Gevoelsgebied: sociaal emotioneel
Hij/zij speelt goed alleen
Hij/zij speelt goed samen
Spel is planmatig
Kan leiding geven in samenspel
Fantasie – kan zelf een kort verhaaltje bedenken
Taakgerichtheid – een taakje kan worden afgemaakt
Het kind is levenslustig
Er is bereidheid tot leren
Kan een eerbiedige stemming aan
Concentratie – kan met aandacht luisteren
Denken: begrippen
Spreken - kan duidelijk uit zijn woorden komen; logisch verband
Lichaamsbesef – enkel, elleboog, knie, rechter/li-hand of voet
Ruimteoriëntatie – op, onder, voor, boven, achter (m.b.v. stoeltje klimmen)
Geheugen – minstens drie voorwerpen tonen, bedekken, daarna benoemen
Tijdsbesef – eigen verjaardag, tijd van het jaar
Kleuren – regenboogkleuren, bruin, grijs
Vormen – zoek of wijs iets aan dat rond of vierkant is
Tellen – tot 10 synchroon- doe twee reuzen- en drie kabouterstapjes
Tekenen en muziek
Opdracht: lemniscaat om twee stippen heen
Ritme naklappen
Liedje meeklappen

Conclusie:

Advies:

© Helend opvoeden  2025

naar boven