Schoolrijpheidsonderzoek
Formulier van Begeleidingsdienst voor Vrije Scholen
Naam:
Geboortedatum:
Wilsgebied: bewegen | Datum | Opmerkingen |
Springen – symmetrisch in 't grote touw springen | ||
Hinkelen – eerst met voorkeursbeen, daarna andere been | ||
Huppelen – ritmisch minstens vijf keer | ||
Ballen – vangen voor het lichaam: bal in mand mikken | ||
Evenwicht – rustig voor- en achteruit lopen op evenwichtsbalk | ||
Vingerspelletjes – duim op vingertop van één hand | ||
Potloodhantering – duim en wijsvinger tegenover elkaar | ||
Gevoelsgebied: sociaal emotioneel | ||
Hij/zij speelt goed alleen | ||
Hij/zij speelt goed samen | ||
Spel is planmatig | ||
Kan leiding geven in samenspel | ||
Fantasie – kan zelf een kort verhaaltje bedenken | ||
Taakgerichtheid – een taakje kan worden afgemaakt | ||
Het kind is levenslustig | ||
Er is bereidheid tot leren | ||
Kan een eerbiedige stemming aan | ||
Concentratie – kan met aandacht luisteren | ||
Denken: begrippen | ||
Spreken - kan duidelijk uit zijn woorden komen; logisch verband | ||
Lichaamsbesef – enkel, elleboog, knie, rechter/li-hand of voet | ||
Ruimteoriëntatie – op, onder, voor, boven, achter (m.b.v. stoeltje klimmen) | ||
Geheugen – minstens drie voorwerpen tonen, bedekken, daarna benoemen | ||
Tijdsbesef – eigen verjaardag, tijd van het jaar | ||
Kleuren – regenboogkleuren, bruin, grijs | ||
Vormen – zoek of wijs iets aan dat rond of vierkant is | ||
Tellen – tot 10 synchroon- doe twee reuzen- en drie kabouterstapjes | ||
Tekenen en muziek | ||
Opdracht: lemniscaat om twee stippen heen | ||
Ritme naklappen | ||
Liedje meeklappen |
Conclusie:
Advies:
© Helend opvoeden 2025
