Schoolrijpheidsonderzoek
Formulier van Begeleidingsdienst voor Vrije Scholen
Naam:
Geboortedatum:
| Wilsgebied: bewegen | Datum | Opmerkingen |
| Springen – symmetrisch in 't grote touw springen | ||
| Hinkelen – eerst met voorkeursbeen, daarna andere been | ||
| Huppelen – ritmisch minstens vijf keer | ||
| Ballen – vangen voor het lichaam: bal in mand mikken | ||
| Evenwicht – rustig voor- en achteruit lopen op evenwichtsbalk | ||
| Vingerspelletjes – duim op vingertop van één hand | ||
| Potloodhantering – duim en wijsvinger tegenover elkaar | ||
| Gevoelsgebied: sociaal emotioneel | ||
| Hij/zij speelt goed alleen | ||
| Hij/zij speelt goed samen | ||
| Spel is planmatig | ||
| Kan leiding geven in samenspel | ||
| Fantasie – kan zelf een kort verhaaltje bedenken | ||
| Taakgerichtheid – een taakje kan worden afgemaakt | ||
| Het kind is levenslustig | ||
| Er is bereidheid tot leren | ||
| Kan een eerbiedige stemming aan | ||
| Concentratie – kan met aandacht luisteren | ||
| Denken: begrippen | ||
| Spreken - kan duidelijk uit zijn woorden komen; logisch verband | ||
| Lichaamsbesef – enkel, elleboog, knie, rechter/li-hand of voet | ||
| Ruimteoriëntatie – op, onder, voor, boven, achter (m.b.v. stoeltje klimmen) | ||
| Geheugen – minstens drie voorwerpen tonen, bedekken, daarna benoemen | ||
| Tijdsbesef – eigen verjaardag, tijd van het jaar | ||
| Kleuren – regenboogkleuren, bruin, grijs | ||
| Vormen – zoek of wijs iets aan dat rond of vierkant is | ||
| Tellen – tot 10 synchroon- doe twee reuzen- en drie kabouterstapjes | ||
| Tekenen en muziek | ||
| Opdracht: lemniscaat om twee stippen heen | ||
| Ritme naklappen | ||
| Liedje meeklappen |
Conclusie:
Advies:
© Helend opvoeden 2025
