menu

De innerlijke scholingsweg

Van essentieel belang is dat de pedagoog zich verbindt met de door de antroposofie geboden innerlijke scholingsweg, wil hij of zij zich kunnen verbinden met de pedagogie, didactiek en curriculum. Wanneer er met de kinderen gewerkt wordt vanuit deze achtergronden, kunnen uiteraard ook gewoon de 'leuke' aspecten van deze wijze van werken opgepakt worden, zoals houten meubels en speelgoed, mooie kleuren in de klaslokalen, kunstzinnige activiteiten enzovoort.

Dat zal echter niet leiden tot dezelfde verbinding met het lot van de kinderen die vanuit de diepere inzichten van de antroposofie geboden zijn. Dat betekent echter nimmer dat wij de kinderen met antroposofische gedachtegoed en inzichten belasten! Dat was nooit de bedoeling en moet te allen tijden vermeden wordt.

Om de kinderen te observeren en om de verworven inzichten en ingevingen tijdens de kinderbesprekingen te kunnen bereiken, zijn er vele aanwijzingen. De observatie wordt gedaan met een fenomenologisch blik op de verschijning en handelingen van het kind. Vanuit de verschillende basale achtergronden zoals het drieledig en vierledig mensbeeld, temperament, elementen, levensprocessen, kunnen er oplossingen gevonden worden voor problemen en richtlijnen voor een juiste benadering van ieder individueel kind.

© Helend opvoeden  2025

naar boven