G. 6de leerjaar
Het kind van deze leeftijd wordt wat onbehouwen of onzeker; een zin voor causaliteit ontstaan. De prepuberteit treedt in, een overgangsfase is weer in aantocht. Ze worden slungelig en onhandig. Ze willen het nut van dingen inzien om gemotiveerd te blijven. Het autoriteitsprincipe treedt terug. De exacte waarneming kan al geoefend worden maar er is nog geen voldoende capaciteit voor het abstracte denken. Zijn ontwakend oordeelsvermogen is in de eerste plaats esthetisch.
Het denkproces dat nu in het kind ontwaakt, is vergelijkbaar met het levensproces van het groeien. Het groeien houdt in uitbreiden maar ook verfijning en aanpassing bij een volgende fase van ontwikkeling; de toekomstige vorm ligt al in het plan besloten. De overeenkomstige denkvorm is het uitbreiden (voortbouwen op het basisconcept) of samenvatting (de essentie er uit halen) van een begrip. Symboliseren.
Vakken
Geschiedenis
Romeinse en middeleeuwse geschiedenis
Aardrijkskunde
Europa en ander delen van de wereld
Mineralogie
Geometrie - figuren uit de hand tekenen
Taalontwikkeling
Brieven schrijven - vriendschappelijk en zakelijk
© Helend opvoeden 2025
