De kinderbespreking
1. Voorgeschiedenis (anamnese)
2. Beeld - objectief weergeven
Lot ordenen- waarneming; innerlijke "nachahmen"
Beschrijven van feitelijke waarneming.
Probleemstelling en vraagstelling.
De besproken beeld en waarnemingen worden meegenomen door alle betrokken leraren / behandelaars en zodoende is er gelegenheid het te laten bezinken en transformeren tot nieuwe inzichten.
In de daaropvolgende dagen het beeld opnieuw opbouwen, verdichten zodat gezamenlijk uit het opgebouwde beeld een imaginatie tot stand komt. Als we opletten hoe we de volgende dag wakker worden, met welke stemming, welk beeld, of andere gewaarwordingen en die eventueel opschrijven dan kunnen we het op de volgende bijeenkomst met elkaar bespreken.
3. Diagnose Ontwikkeling van gezamenlijke geweten. Afwachtende houding tot specifieke wetmatigheden naar voren komen en het karakteristieke beeld 'verschijnt'.
Lot genezen- werk der goden; zielenhouding = verwondering
4. Therapie - Plan van aanpak nadat het idee eerst in de geestelijke wereld binnendragen is en om antwoord gevraagd werd.
Concrete adviezen, pedagogische en of pedagogische hulp of begeleiding, medische en of therapeutische advies.
Lot dragen - meenemen in de nacht; medelijden zonder sympathie/antipathie = objectief
5. Evaluering - Na een bepaald afgesproken tijd terugblikken en evalueren.
Beschouwen van uiterlijke vormen leidt tot innerlijke bewegelijkheid = invallen
Bronnen
- BVS Schooladvies PDF over de Kinderbespreking
- Beeldvormende diagnostiek meetinstrument Erik baars en Martin Niemeijer
- Zie ook de waarnemingsoefeningen bij 'de innerlijke scholingsweg'
© Helend opvoeden 2025
