menu

Observatie van uiterlijke kenmerken

aan de hand van de vier wezensdelen  

Een observatiemethode rond het vierledige mensbeeld ter ondersteuning van de waarneming voor de kinderbesprekingen.

Dit lijst met kenmerken is mij al bekend van minstens vier decades geleden. Hij biedt, denk ik, de mogelijkheid om nog een 'levende' observatie te bewerkstelligen vanuit karakteriseringen, in tegenstelling tot de meer wetenschappelijke, diagnostische methodes die nu vereist worden.

Kenmerken van het fysieke lichaam

Indruk oud/jong
lang/kort
dik/dun
Huidskleur
Spreken verstaanbaar? slissend/stotterend
welke klanken problematisch?
binnensmonds
nat?
Geen spraak welke klanken indien enige?
Gestalte tweeledig = verhouding hoofd /ledematen
hoe staat hij/zij: recht/gebogen
lichamelijke gebreken/afwijkingen?
Hoofd drieledig = afstand haargrens-wenkbrauw
wenkbrauw- neuspunt
neuspunt-kin
Haar glanzend/dof
kleur
stijl/krul
kruin-meerdere?
Ogen glanzend/dof
kunnen ze schitteren?
Gezichtsvermogen ver-/bijziend
stand-scheel?
Neus rond/spits
sterk gevormd/niet
neusvleugels: wijd/smal
Mond/lippen wijd/smal
dik, ongevormd/dun, sterk gevormd
Oren inplant (hoogte/recht)
vorm
Gebit over/onder/open beet
tandvlees bloot bij lachen?
wisselen- hoe verloopt het?
tanden groot/klein
veel gaatjes
grote spleten?
stand- netjes/schots en scheef?
hard/zacht
Gelaatskleur dof/egaal/gevlekt
Hals kort/lang
Romp buik plat/bol
Ledematen kort/lang
handen: kort/lang
vingers: spits/dik
nagels: hard/zacht
hoekig/rond van vorm?
benen: x/o
voeten: plat/hol
naar binnen/buiten gericht
Motoriek fijne
grove houterig/krampachtig/ongeremd
links/rechtshandig

Kenmerken van het etherlichaam

Lichaamsgestalte rond/gevuld/mager
Huid gezond/vaal
droog/nat
Gelaat bleek/blozend
gezond/pips
Ogen glanzend/dof
Gebit tandenrij regelmatig/schots en scheef
veel gaatjes?
wanneer begon het wisselen?
Ademhaling vrij door de neus of obstructie?
amandelen/neusamandelen
Regeneratie na ziekte kastplantje/vlot gezond?
Energie fit/gauw moe?
is er sprake van 'woekeren'
Gewoonten t.o.v. slapen
t.o.v. eten
vastgezet/beweeglijk
Ecologische plaats in de klas in volle licht/in schaduw van ander
Denken geheugen
leren
concentratie
schilderen nat/droog
vormtekenenen
Levensprocessen vloeistofhuishouding bloedsomloop
uit/afscheidingen zweten/urineren/ontlasting
groeiprocessen
Vormkrachten skelet

Kenmerken van het astraallichaam

Kruin zijn er meerdere?
Beet open?
bovenkaak naar voren?
Tandvlees bloot bij lachen?
Motoriek grove en fijne- gevoel voor bewegen (toneelspelen, schilderen)
houterig/harmonieus
Sociaal contact teruggetrokken/spelen met anderen
op volwassenen gericht
Sociale plaats
Gevoelsleven kwetsbaar?
Driften sterk?
Sympathieën/antipathieën waarvoor?
Zorg voor het werk slordig/netjes

Kenmerken van het Ik-organisatie

Biografie terugkerende thema's
Vroege ontwikkeling t.o.v. lopen
spreken
denken
Hoe is de initiatiefkracht?
Hoe is het doorzettingsvermogen?
Hoe is de intelligentie?
Hoe gaat het om met gevoelens en driften? beheersen/zichzelf verliezen
Hoe is het spreken? slissen/mompelen/stotteren
Beheersing van de motoriek grove
fijne
lopen zwaar/luchtig/op de tenen
staan hoe?
houding rechtop/gebogen
Benen x/o
Voeten plat/hol

© Helend opvoeden  2025

naar boven