menu

Textielbewerking, knutselen bij de jaarfeesten, handwerken

Praktisch-handvaardige activiteit en de WIL

Wanneer een kind geboren wordt, draagt het de kiem van wat het wil worden reeds in zich. Het is de taak van de opvoeder om dit eigene van elk kind de kans te geven zich te ontwikkelen, het zaadje te laten ontkiemen. Om een zaadje te laten ontkiemen zijn allerlei voorwaarden vereist. Water alleen volstaat niet opdat het een grote, mooie plant wordt. Scholen vandaag zijn vaak plaatsen waar enkel aan kennisoverdracht wordt gedaan. Kinderen krijgen er vooral informatie aangereikt waarmee ze de wereld worden ingestuurd. Op een Steinerschool ziet de leerkracht zichzelf veel meer als opvoeder dan als lesgever. Kennisoverdracht is niet het eerste en/of enige objectief. Een opvoeder heeft de taak verschillende vermogens in het kind te wekken door middel van de dagelijkse activiteiten in de klas.

De mens is op drie verschillende manieren met de wereld verbonden: via het denken, via het gevoelsleven en via zijn lichamelijke activiteit.

Rudolf Steiner wees daarom op het belang van een evenwichtige ontwikkeling van het cognitieve (denken), het sociale (voelen) en het praktisch-handvaardige (willen).

Een kind moet evenzeer bezig zijn met het hoofd, als met het hart, als met zijn handen.

De ontplooiing van elk van deze drie gebieden wordt op een Steinerschool evenwaardig behartigd. Verder vormt de manier waarop kinderen de menselijke natuur leren kennen één van de belangrijkste elementen van de Steinerpedagogie. Door middel van een scala van uiteenlopende vakken (van geometrie over kunstgeschiedenis tot tuinbouw) leert de opgroeiende jonge mens vanuit een breed perspectief zichzelf en de wereld kennen. Opvoeden tot zelfkennis is een fundament van de Steinerpedagogie. Kinderen leren ervaren hoe de mens op de hierboven vernoemde drievoudige wijze (via zijn denken, zijn gevoel en zijn handelen) met de wereld verbonden is. Dat gebeurt vaak door vergelijkingen te maken met de natuur. Daardoor krijgen mens en natuur meer betekenis. Het kind krijgt hierdoor inzicht in het eigen wezen en meer begrip voor de wereld.

Christoforus - voorbeeld van het werk van kunstzinnige therapeute met kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Door klei-slangetjes te rollen en op een glasplaat te monteren, wordt een afbeelding opgebouwd.

Mogelijke activiteiten om met de kinderen te doen

Textielbewerkingen als:

  • weven
  • punniken
  • eenvoudig naaien
  • vilten droog/nat
  • breien
  • vingerhaken
  • vingerhaken
  • koorddraaien
  • pompons

Andere materialen:

  • lederbeweking
  • houtbewerking
  • steenbewerking
  • kaarsenmaken
  • papiermaken
  • mandenvlechten
  • kaarsen decoreren
  • hout beschilderen (bakjes, doosjes, dienbladen etc.)
  • papiermaché
  • kralen rijgen
  • stempelen
  • gipsgieten
  • zoutdeeg

© Helend opvoeden  2025

naar boven