menu

Profiel rekenenontwikkeling

Bewegingsoefeningen  

Individueel profiel rekenontwikkeling

Formulier Begeleidingsdienst Vrije Scholen

Leeftijd Beginnende gecijferdheid kleutertijd aantekeningen, observaties en opmerkingen

ordenen

5 kan sorteren (op kleur of op vorm)
5,5 kan seriëren (van groot naar klein, bijv. poppen, krijtjes)
6 kan 2 verschillende dingen uitdelen
6,5 kan zelfstandig schilderspullen klaarzetten op de tafels

lichaamsoriëntatie

5 heeft besef/ kan benoemen primaire lichaamsdelen
5,5 kan symmetrische lichaamshouding nadoen
6 kan asymmetrische lichaamshouding imiteren (papegaaitje leef je nog)
6,5 kan 3 reuzenstappen en 2 kabouterstappen lopen

ruimtelijke oriëntatie

5 op/in -voor/achter -onder/boven
5,5 kent de vaste plaatsen bijv. van kinderen aan de tafel; de knutselspullen e.d.
6 bij weefwerkje; onder/ boven/ goede richting
6,5 tekent een vierkant, cirkel, driehoek

tijdsbesef

5 gebruikt dag, avond en nacht in goede context
5,5 kent activiteiten van het ochtendprogramma
6 kent datum of seizoen van de eigen verjaardag
6,5 welke dag is het vandaag? op welke dag ben je niet op school?

meten

5 een draad zolang als je zelf bent
5,5 de grootste, middelste, kleinste aanwijzen
6 appel of deeg in vier eerlijke porties verdelen
6,5 sap in glaasjes 'tot de helft'

tellen

5 kan synchroon tellen tot 5 en kan op verzoek 5x klappen
5,5 kan synchroon tellen tot 10 en kan op verzoek 10x klappen
6 pakt het gevraagde tot 10
6,5 kan de kinderen in de kring tellen

geheugen

5 kent de namen van de vriendjes in de klas
5,5 kan een zin van 8 woorden nazeggen
6 onthoudt de volgorde van 4 kralen en legt ze in een reeks
6,5 herinnert zich 5 voorwerpen die met een doek bedekt zijn

Nb leeftijdsaanduiding is een richtlijn; een indicatie

Conclusie:

Als veel van bovenstaande items als niet voldoende zijn afgetekend, of het kind heel opvallend is in de vroege rekenontwikkeling, vul dan altijd samen met de ouders de lijst Vroege kenmerken van cognitieve problemen in.

© Helend opvoeden  2025

naar boven