Een paar ideeën voor activiteitenhoekjes
Textielbewerking
Een paar ideeën voor activiteitenhoekjes
- Werkbank met stukjes hout, hamer, schroevendraaier, handboor, zaag, spijkers, schroeven (alleen onder toezicht).
- Naaimand met stof, naalden, draad en schaar. Een mand met wol en breivork, breiring en punnik.
- Mand met verkleedkleding – zijde, katoen, kaasdoek en gaasdoek: rechthoekige en driehoekvorm en banden kunnen als mantels, rokken, hoofdtooi en, schorten gebruikt worden. Linten, gordels en ander versiersels.
- Een aantal stevige houten kisten, grote katoenen doeken en of een raamwerk waaroverheen de doeken gedrapeerd kunnen worden om bij voorbeeld een huis, winkel of iets anders van te bouwen. Kan eventueel ook een poppenkast hiermee opbouwen.
- Eenvoudige poppenspelpoppen, die zelfstandig kunnen staan; een tafel met kleine standaard, waarover een achtergrondkleed gedrapeerd kan worden.
- Een hoekje waar een kind rustig individueel (of met begeleiding) kan tekenen, schilderen, boetseren of knutselen.
- Een rustige leeshoekje.
Zorg dat alles zijn eigen plaats heeft en goed verzorgd en netjes blijft. Laat de kinderen deelnemen aan het opruimproces.
Buiten – zandbak; een houten kist met rivierstenen en grote schelpen om te kunnen bouwen, misschien een paar houten kisten, zorg dat het mogelijk is om soms ook met water in de zandbak te kunnen spelen; hoepels waarmee gerold kan worden, ballen, een balanceerbalk (bijvoorbeeld een lange boomstam of korter gezaagde stukken stam), in de grond vastgezet op een zo'n afstand van elkaar, dat het mogelijk is - eventueel met hulp - van de ene stomp naar de andere te springen of te stappen, losse stukken stomp om als stoelen of 'auto' te kunnen fungeren. Een muurtje om de zandbak biedt ook uitstekende balanceermogelijkheid. Een balk van egale hoogte en goed vastgezet voor de kinderen die de ongelijke oppervlakten en hoogten niet aankunnen
Het is ook voor deze kinderen mogelijk om gezond buitenspel te ervaren – zij hebben wel de hulp en vaak misschien de voortdurende steun van de begeleider nodig om ze aan te zetten tot activiteit en spel. Zij hebben de omgeving en de andere mensen nodig om ze te stimuleren tot het benutten van de spelmogelijkheden.
© Helend opvoeden 2025
