Zesde klas 11/12 jaar
Inleiding
Jupiter (oppergod van al de Romeinse goden) - Zeus in het Grieks
Jupiter de hoogste heersende god. Hij werd beschouwd als de god van god de lucht en het weer, en beschermer van al de bezittingen, vloeken en verbonden.
Voor de zesde klas zijn de oude verhalen over de Romeinen bijzonder geschikt. Deze nemen de macht van de wereld in handen, ze zijn onoverwinnelijk, maar de Romeinen willen geen koning; ze willen zelf besturen! De grondslag voor ons democratisch stelsel wordt in die tijd gelegd.
Zesdeklassers voelen vaak sterk de drang om ook de macht in handen te nemen, maar ze zijn ook nog erg onzeker. Ze vinden het heerlijk om naar de verhalen over de kracht van het Romeinse leger te luisteren. Ook hebben ze houvast aan de strenge wetten die in dit leger werden nageleefd.
In groep 6 betreden ze de wereld van de Romeinse legenden en geschiedenis en de grote volksverhalen uit de middeleeuwen, tot de 15de eeuw. Werklust, geen onzin meer maar echt iets doen, is typerend voor deze jaargroep. De Romeinen waren een hardwerkend en ondernemend volk, van hun bouwwerken kun je in deze tijd de resten nog vinden en dit getuigt van een oersterke kwaliteit. De Romeinen hadden, in tegenstelling tot de Grieken, ook veel minder ontzag voor goden. De Romeinen hadden minder gevoel voor schoonheid en harmonie maar meer voor functionaliteit.
Geschiedenis en vertelstof gaan hier hand in hand. De kinderen zijn of worden 12 jaar oud. De verhalen van de stichting van de stad Rome en Romelus en Remus hebben noch een lichte legendarische karakter. De verhalen over de stichting van de Republiek zijn meer historisch van aard. Vele heldendaden worden vermeld. De klassenstrijd tussen de patriciërs en de plebejers lenen zich voor kleine toneelstukjes. Caesar, de keizertijd en de bloedige gevechten in de arena's komen in het kort langs. Ook verhalen over eerste Christenen in de catacomben en hun martelaarschap maken een diepe indruk op de kinderen van deze leeftijd.
Verhalen over de vroege Middeleeuwen worden ook verteld. Grepen uit de geschiedenis kunnen een beeld scheppen van het leven in dit tijdperk van de mensheidsontwikkeling. De Kerk, het kloosterleven, de vrome geestelijke streven van velen, de ontstaan van de steden en de gilden, de kruistochten, de vervolging van de ketters zijn exemplarische voorbeelden waaruit verhalen gekozen kunnen worden. Het is de tijd waarin Franciscus leefde.
Bronnen:
Website van de Vrije School Alkmaar, Den Haag, Apeldoorn, Zaanstreek
Awakening Intelligence - Magda Lissau
© Helend opvoeden 2025
