Gebaren, lichaamstaal en beweging als hulpmiddelen bij het vertellen
De kleuters
Door het combineren van levende gebaren, euritmie en ander hulpmiddelen als handpoppen en tafelspelfiguren, kunnen de verhalen voor de kinderen met een ontwikkelingsachterstand, toegankelijker gemaakt worden. Er licht hier nog een braak ontwikkelingsveld voor mensen die met deze kinderen werken.
Het 'voelboekje' van Rupsje Nooitgenoeg
Hieronder een voorbeeld van een filmpje op YouTube, waarin het verhaal van Rupsje Nooitgenoeg uitgebeeld wordt.
Daarin worden gebarentaal en de illustraties uit het boek zelf gebruikt. Misschien kan het inspirerend werken om als 'verteller' van een verhaal meer gebruik te maken van een levende lichaamstaal en gebarentaal en zelfgemaakte schilderingen of tekeningen / handpoppen / andere rekwisieten?
Mimiek, zoals gebruikelijk was in de Commedia dell'Arte (Foto: Toneelatelier)
Ook euritmie is een bewegingskunst, die de mogelijkheid biedt zich de menselijke beweging tot in de fijnste nuances bewust te worden en tot uitdrukkingsmiddel te brengen.
© Helend opvoeden 2025
