Woorden leren schrijven
aa
Hieronder een aantal voorbeelden van woorden waarbij het directe beeld niet noodwendig meer gebruikt werd. Uiteraard wordt dit pas toegepast wanneer de kinderen al met de letters hebben kennis gemaakt. De voorbeelden werden gebruikt aan de hand van verhaaltjes of gedichtjes en binnen zinsverband gebruikt. Daarna pas worden de woorden aangeboden zodat bewustzijn gewekt wordt voor de klanken, zoals bijvoorbeeld woorden met een aa- of ui- klank enzovoort. Hierbij horen ook rijmspelletjes of raadspelletjes waarbij sommige klanken niet opgeschreven worden en de kinderen zelf aanvullen.
Dit alles moet natuurlijk aangepast worden bij het niveau van de kinderen waarmee op een bepaald moment gewerkt wordt. De klanken alleen bieden al een heel belangrijk ontwikkelingstraject voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand; het is zelfs een essentieel onderdeel van het onderwijsaanbod voor kinderen met spraak en taalachterstand; ook niet-sprekende kinderen hebben hier baat bij. De beelden werken ondersteunend voor alle kinderen en de kinderen die het wel op kunnen pakken leren de geschreven woorden dan ook.
boom
De woorden werden ook voor de oudere kinderen bij het picto-lezen (computerprogramma) gebruikt en konden op deze wijze herkent en ingeprent worden.
Voor de kinderen met een leerachterstand is het al een hele uitdaging om hun eigen naam te leren schrijven. Als het dan uiteindelijk lukt, beleven ze veel vreugde daaraan.
© Helend opvoeden 2025
